Rumänien.
Våra vänförsamlingar

Vintern 1990 anlände vi till Deva med en fullastad lastbil och buss, vi fick genast en god kontakt med Biserica Creștină Baptistă ”Sfânta Treime” och sedan dess har vi besökt Deva regelbundet. Deva en stad på närmare 100 tusen människor.

Vi hjälpte dem att bygga en ny kyrka och så har vi kört ner många hjälpsändningar för nöden har varit stor och är det fortfarande. En av församlingens medlemmar, Radu Mirza visade stort engagemang och därför anställde vi honom som missionär/hjälparbetare. Han bistår de fattigaste i Deva med omnejd med humanitär hjälp från förrådet som vi förser honom med.

Vi skänkte dem en stor buss och med den har de gjort flera resor till Sverige och oss i Alunda. Vi har också gjort resor till Deva både församlingsresor och ungdomsresor.

2017 inköpte vi ett stort hus som används som en missionsstation, Radu och Luci Mirza handhar arbetet där. Varje dag kommer ca 15–30 barn från Romerområdet som ligger precis intill, får undervisning och hjälp med läxläsning och får också ett mål mat. En fantastisk verksamhet som vi känner stor glädje över. Läs gärna mer under rubriken Rosa Huset.

Bilder från Rumänien