Pastorn har ordet
Föreståndare Lukas Ternborg

Du är oändligt älskad!

En stor del av våra liv ägnar vi åt att bli det vi redan är – älskade. Vi kan ibland uppleva oss förtvivlade och ibland moraliserar vi över vår egen eller andras brist på kärlek. Men kärlek kan inte väckas genom förmaningar eller fördömelse. Den vaknar och spirar i en själ som vet sig vara älskad.

Så här beskriver Johannes kärleken: Så uppenbarades Guds kärlek för oss: Han sände sin ende son till världen för att vi ska få liv i honom. Detta är kärleken: Inte att vi har älskat Gud utan att han har älskat oss och sänt sin son som försoningsoffer för våra synder.

Sann kärlek uppenbarades på korset. När Jesus självutgivande gav sitt liv för att ge oss liv.

Paulus skriver: Liksom han före världens skapelse har utvalt oss i honom till att stå heliga och fläckfria inför sig i kärlek.

Vi är alla skapade av kärlek, i kärlek och för kärlek. När vi inte kan ta emot denna verklighet att vi är oändligt älskade av Gud, förmår vi inte heller älska. Istället förvandlas världen till en arena där vi kämpar för den bekräftelse som endast står att finna i kärleken från Gud. Så dras vi med i världens undergång.

Inte ens vår synd förändrar Guds kärlek, den förstör bara våra liv och grumlar vår egen blick. Så vi inte ser Guds kärlek.

Men Gud ger sig aldrig. Om vi är trolösa så är han trofast. Så han sänder sin ende son till världen för att han älskar dig oändligt. Han vill inte att du ska gå under utan ha ett evigt liv. Jesus försoningsdöd är inte för oss att förstå, den är för oss att våga tro: Du är oändligt älskad.

// Lukas