Nödrop från flyktingläger i Dahuk, nära Mosul i Irak

Nödrop från flyktingläger i Dahuk, nära Mosul i Irak 702 614 Furuhöjdskyrkans församling, Alunda

ISIS förstörde en stor del av Irak, speciellt kristna och yazidiska områden, men den verkliga förstörelsen drabbade mer än 6000 yazidiska kvinnor och flickor som blev kidnappade, sålda i slaveri, och hållna i fångenskap i flera år. Många blev torterade och systematiskt våldtagna, och till idag vet man inte vad som skett med 1400 yazidiska kvinnor. Som ett resultat av detta brott är uppskattningsvis 3000 föräldralösa barn utan identitet, och samhället vänder dem ryggen. De är mellan 7 och 13 år gamla. Till dessa läger kommer nu också människor som flyr Afghanistan, man räknar med en stor mängd inom en snar framtid.

Global Mission och Merzek Botros har fått en öppen dörr in i detta område och flyktinglägren.

Vi från Öppen Hand i Alunda vill vara med i detta humanitära hjälparbete som går till bla. · Yazidiska och syriska flyktingläger: psykologisk, finansiell och moralisk hjälp, samt träningskurser i olika hantverk för män och kvinnor. · Speciellt arbete med yazidiska kvinnor och flickor som överlevt ISIS. · Hjälp till kristna byar. · Hjälp till barn i form av mat, kläder, daghem och husrum.

Vi gör nu en stor insamling av kläder och förnödenheter till detta område i norra Irak.

Vi kommer att packa en stor Container mellan den 17–25 sept. Du kan packa en kartong hemma,

Typ banankartong eller flyttlåda. Packa ner: Kläder för barn o vuxna, både sommar och vinter.  Jackor, mössor, vantar, strumpor, skor och kängor. Packa också ner schampo, tvål, tandkräm o tandborstar.

Packa ner så mycket du kan i kartongen, tryck hårt! Vi vill inte transportera luft. Tejpa kartongen och skriv IRAK utanpå.

Kom sedan till Öppen Hand med kartongen och fyll containern som finns från lördagen den 18 sept. och några dagar framöver! Packa en eller flera kartonger!  Har du bra kylskåp, spis, tvättmaskin så ta med det också.

Alunda med hjärta för världen, vi sträcker oss nu i höst lite längre ut.

Tack för att du vill vara med! Vill du ge en gåva till detta arbete så är det Pg 75991–0 ”Irak” Tack!