Hjälptransport till Rumänien framme – nu startar vi Rosa huset

Hjälptransport till Rumänien framme – nu startar vi Rosa huset 1024 517 Furuhöjdskyrkans församling, Alunda

Vi packade en stor lastbil proppfull tisdagen den 31 jan. Familjepaket men också rullstolar och framför allt möbler och vitvaror för Rosa Huset i Deva. Lördagen den 4 februari anlände lastbilen till Deva och Radu lossade med stor glädje och möblerade vårt hjälpcenter, ”Rosa Huset”.

Radu och Luci Mirza har möblerat upp huset och själva flyttat in och nu börjar arbetet med att hjälpa hemlösa och romer i Deva. Det finns ett 15-tal sängplatser, flera kök och toaletter som nu står redo.

Det var i januari som vi kunde köpa in ”Rosa Huset” för cirka en miljon kronor. Pengar som vi har samlat in genom secondhandaffären Öppen Hand i Alunda. Huset ligger strategiskt intill ett område där det bor många romer. Även om vi inte kan inhysa så många människor så kan vi öppna några utrymmen där alla romer som bor i området kan nyttja för dusch och tvätt. Sedan räknar både Radu och Luci med att inbjuda barnen till undervisning. Det här är ett försök att hjälpa romer på hemmaplan.

Här kan ni se bilder från huset.