Besök i Rosa huset, Deva

Besök i Rosa huset, Deva 1024 683 Furuhöjdskyrkans församling, Alunda

Under några dagar i maj besökte ett team från Furuhöjden Rosa Huset i Deva.

I början på året köpte församlingen huset för att starta upp ett arbete bland romer. Ansvariga på plats är Radu och Luci Mirza som på kort tid fått igång ett fantastiskt fint arbete. Varje dag kommer ett 20-tal barn från tre år och uppåt till Rosa Huset, barn som av någon anledning inte går i skolan, . Radu och Luci tar hand om dem, undervisar dem, tvättar dem och ger dem rena kläder.

Många romska barn går inte till skolan utan driver bara omkring och det är dessa barn som Radu och Luci försöker nå. Barnen uppskattar verkligen arbetet och inte minst den avslutande måltiden. Huset innehåller många rum och utvecklas nu till ett härbärge för hemlösa människor. Skulle du som läser det här vilja hjälpa till så är det möjligt för dig att resa ner till Deva och hjälpa till med barnen.

Hör bara av dig till Lasse Levén.