Öppen Hand och macken
Välkommen till Öppen Hand-Macken!

Öppen Hand är nästan det första du ser när du kommer till Alunda, alldeles intill väg 288, Kyrkvägen 1. Furuhöjdskyrkans församling köpte Din-X macken 2013 och efter en total ombyggnad så invigde vi i början på 2015. Sedan dess så har vi en fantastisk mötesplats mitt i Alunda. En toppmodern secondhandbutik med servering, varm korv, hamburgare och en liten servicebutik.

Mån-fredag: 08-18
Lördag 10-14
Söndag stängt

Secondhandbutiken

Där kan du hitta allt, många gör verkliga fynd, nya prylar/kläder i stort sett varje dag så det lönar sig att komma ofta. Vi håller relativt låga priser så att alla skall ha möjlighet att köpa. Är du i behov av bra möbler så är det givet att du besöker Öppen Hand, behöver du hjälp med hemkörning, så fixar vi det också.

Serveringen & Servicebutiken

Köttbullsmackor, räkmackor, bullar eller varm korv, allt smakar mums, stanna till vid Öppen Hand och ta ett mellanmål. I butiken säljer vi dessutom biltillbehör.

Varje dag plockar vi fram nya saker och prylar

Till stor hjälp

Pengarna som vi får in på Öppen Hand går till Humanitär hjälp! Därför kan du skänka kläder, saker, husgeråd, skor, möbler, musikanläggning, ja allt mellan himmel och jord, kom med det till vår inlämningsbod vid Öppen Hand.

Inlämningsboden har öppet dygnet runt från kl. 08.00 (måndag) till och med lördag (kl. 14.00). Inlämningsboden är stängd på söndagar.

Vi plockar in och sorterar, sedan säljer vi en hel del i butiken och en del packar vi direkt i kartonger för hjälpsändning. Har du möbler som du vill skänka så kan du ringa till Hans Karlsson, 070-307 15 45. Antingen kommer Hans eller någon annan från Öppen hand hämtar dina möbler.

Vart går pengarna?

Förra året (2023) fick vi in 2 084 936 kronor och intäkterna har använts till behövande människor i Indien, Moldavien, Kosovo, Ukraina, Rumänien och Estland, men även till behövande i närområdet.

För pengarna vi får in genom secondhand gör vi ca 7-8 hjälptransporter varje år, varje transport kostar ca 80 tusen inkl förnödenheter. Resterande går till hjälp till olika katastrofer, vi har bistått översvämningsdrabbade i Indien och kommer i framtiden att vara beredda att skicka hjälp där katastrofer uppstår, allt för att bistå.

Vi har också skickat jordbruksredskap till Moldavien men idag bistår vi ett arbete som hjälper unga barnhemsflickor att få utbildning samt ett fritidshem för barn. I Estland finns det många stora småbarnsfamiljer som vi bistår med kläder och annan hjälp detta sker igenom några små och pålitliga kyrkor i södra Estland.

I Rumänien har vi anställt Radu Mirza och han fungerar som koordinator. När en hjälptransport anländer så ansvarar han för att allt kommer till de mest behövande. Han har god kännedom och ett stort kontaktnät som gör att vi känner full trygghet. Radu jobbar också med olika hjälpprojekt bland romer vilket är mycket viktigt, så att dessa kan få utbildning och chans till arbete på hemmaplan, detta stöder vi.

Hur lämnar man kläder och saker man vill skänka?

Du som vill skänka kläder och saker, välkommen att lämna in vid Öppen Hand i Alunda. Det finns en grå liten inlämningsbod där du kan ställa sakerna. Om du har stora möbler och vill få hjälp med hämtning så ring Hans Karlsson, 070-307 15 45.

Allt som du lämnar in skall vara rent och helt! Om du kan tänka dig att vi får använda kläderna också för vår second hand-butik, så markerar du det (enligt anvisningar) när du lämnar dina saker! Annars går det direkt till vårt hjälparbete utomlands.

Kan man få hjälpa till på Öppen Hand?

Alla är välkomna att hjälpa till. Det är flera grupper som jobbar med Öppen Hand. Det mesta av arbetet sker helt ideellt och glädjen är stor att få ge en hjälpande hand till människor i nöd. Vill du vara med i ett fantastiskt arbete, i någon av grupperna nedan, så kontakta Mikael Prytz, 070-838 83 71.

Till vår bod kommer det in ca 1 kubikmeter kläder varje dag. Villiga händer plockar in allting varje dag och sorterar, en del som får säljas går till försäljningen i vår second hand-butik, men det mesta går till packningen!

Packar-gänget träffas på onsdagar mellan kl 9-14 för att packa s k familjekartonger. I varje kartong så lägger vi också med tvål, tandborstar, tandkräm och hårschampo. Kartongerna packas väl och sedan lagras de tills vi skickar iväg dem med nästa hjälpsändning.

Många starka armar behövs också när det är dags att lasta en lastbil eller container som ska gå till Moldavien, Kosovo, Ukraina, Rumänien eller Estland

Bildspel inför hjälpsändning