Indien ett myller av färg, glädje och liv!

Indien ett myller av färg, glädje och liv! 1024 768 Furuhöjdskyrkans församling, Alunda

Indienteamet berättar från resan i jan 2023.

Under 14 dagar i Januari gjorde vi ett missionsbesök i vår systerkyrka HCC. Vi brukar göra ett besök varje år men pga pandemin så har utbytet skett via zoom. Nu åkte vi iväg ett team på 6 personer.

HCC hade gjort iordning ett program för oss med besök i 7 församlingar.

Efter en god natts sömn på Hari Nivas i Mumbai åkte vi till Biwandi som ligger i norra Mumbai. Eftersom det var Mumbai maraton just den här söndagen så var vi omringade och enda chansen för oss att komma ut var att ta tåget.

Pastor Sunil tog emot och så började Gudstjänsten med mycket sång och glädje och så fick vi vittna och predika ordet för en fullpackad kyrka. Efter predikan inbjöd vi till omvändelse och förbön och kön tog nästan aldrig slut, men efter 4 timmar kunde vi äta en bit mat, innan vi återvände till Hari Nivas, den lägenhet som HCC äger i Mumbai.

Nästa dag åkte vi först till Asiens största soptipp, varje dag anländer 5 tusen lastbilar med sopor. Familjerna skickar ut sina barn som letar efter värdefullt skräp, som går att sälja, men barnen missar skolan. Nu har HCC ordnat med en skola vid soptippen just för dessa barn, så att de kan samla skräp men också så att de får undervisning och så småningom kan söka högre utbildning. Fantastiskt bra!

Akshay Deep tog oss sedan i bil till Pune, där vi träffade Steven David och alla andra som jobbar där.

Nästa dag åkte vi till Daund för ett församlingsbesök, flera hembesök under dagen och så ett härligt möte på kvällen. Roligt att se många barn och ungdomar.

Nästa dag åkte vi till Sholapur, besök på HCC skola med 1700 elever, fantastiskt fint arbete. På kvällen gudstjänst i kyrkan, välfylld kyrka och underbar lovsång, mäktig gudstjänst och som vanligt förbön till frälsning och helande. Den här natten fick vi tillbringa hemma hos Philip Nadvi som har en rymlig bostad.

Balki nästa plats, efter några timmar i bil, nu för tiden är vägarna väldigt fina, så anlände vi Balki vid lunchtid.  Invigde några uthyrningsrum och så bibelstudier under hela eftermiddagen för 70 evangelister, pastorer, bibelkvinnor. Vilken enorm hunger efter Gudsord. Dessa evangelister var nu beredda att inom kort nå 300 byar omkring Balki. På kvällen besökte vi några byar, så fort vi kom, så samlades det massor med människor. Vi sjöng och vittnade om Jesus och bad för sjuka.

Nästa dag på morgonen besökte vi den nya kyrkan i Bidar. För några år sedan började HCC ett arbete här, många kom till tro men det utbröt en förföljelse, därför köpte vi ett landområde där de troende kan samlas och känna sig trygga och där har också byggts en kyrka. Vi hade ett morgonmöte och kunde välsigna den lilla men växande församlingen. Efter besöket i Bidar påbörjade vi många timmars resa tillbaka till Pune och anlände på kvällen.

Söndag igen och nu gudstjänst i huvudkyrkan S:t Andrew Church. Överfylld kyrka och många utanför. Vi vittnade och predikade om Jesus och i efter mötet inbjöd vi till frälsning och förbön. Härligt att se det friska livet i församlingen i Pune som ändå är huvudförsamlingen. Under eftermiddagen besökte vi the Red district, ett område med 5000 prostituerade. HCC har ett socialt projekt här som går ut på att rädda flickorna och hjälpa dem i deras fruktansvärda situation. Flera har köpts loss och jobbar nu på The Homes of Hope, där de tillverkar nattvardsbröd.

Under måndagen tog vi farväl av vännerna och reste tillbaka till Mumbai. Under vägen stannade vi  till i Jambe  där Berthur och Rebekha Anderson fungerar som pastorspar. Motståndarna är många och situationen är känslig, för en tid sedan fick Rebekha en stor sten kastad i ansiktet, tack vare sjukhushjälp så har allt gått bra. 15 familjer har trots hårt motstånd ändå kommit till tro, så Gud vakar över sitt arbete även om motståndet hårdnat för de kristna i landet.

Väl hemma efter 12 dagar i Indien så känner vi stor tacksamhet till Herren för alla upplevelser och inte minst den väckelse som råder i Indien trots hårda restriktioner.  Jesus lever i Indien!

Indienteamet/Lasse Levén